تبلیغات در اینترنتclose
نساجی ایران؛ مزیت از دست رفته

نایت اسکین


زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 - 9:48 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 450
نویسنده پیام
mrl590 آفلاین


ارسال‌ها : 81
عضویت: 4 /6 /1391
محل زندگی: بابل
سن: 24
شناسه یاهو: mrl590
تشکرها : 24
تشکر شده : 6
نساجی ایران؛ مزیت از دست رفته
نابودی غول های نساجی، باستانی ترین صنعت کشور، زمانی ظهور کرد که دولت وقت، در سال های میانی دهه 70 ارز تک نرخی را در بازار تعیین کرد. مرزها باز شد، امکان مقایسه محصولات مشابه داخلی و خارجی بوجود آمد و رانت های حاصل از ارز دو نرخی سودها را به شدت کاهش دادند.

شبکه ایران / بسیاری بر این عقیده اند که پس از انقلاب نساجی از کانون توجه دولت ها خارج شده و به عبارتی در مفهوم توسعه صنعتی مد نظر آن نگنجید. هر چند حرف آنهایی که دستی در صنعت نساجی و تجربه ای در اقتصاد و صنعت دارند معتقدند دروازه ورود به فاز صنعتی هر کشور ابتدا از صنعت نساجی میگذرد، اما این موضوع منهای دوره قبل از انقلاب در ایران چندان صحت ندارد. کشورهایی همانند انگلیس، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، چین و ترکیه این مسیر را رفته اند و و پاکستان، اندونزی، تایلند تایوان نیز پای در این راه گذارده اند.
در ایران نیز قبل از انقلاب، کارخانه های چیت سازی تهران، چیت ری، جهان چیت، نساجی مازندران ظهور یافتند که هر کدام از «سیر تا پیاز» فن نساجی را در خود داشتند. هر کدام نمادی از شهری بودند و جز لاینفک اقتصاد و فرهنگ اهالی آن شهر.
مزیت از دست رفته؟!
طوفان مدیریت های دولتی پس از انقلاب پایه های این صنعت نمادین را سست کرد و از آن ها جز واحدهایی تعطیل و نیمه تعطیل چیزی باقی نگذاشت. هر چند نظرات در خصوص علل نابودی کارخانه های قدیمی نساجی متفاوت است اما شاید مهم ترین آن ها عمر این کارخانه ها بود.
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران معتقد است دوران طلایی این صنعت هشت سال دفاع مقدس بود. بازاری انحصاری شده درکنار مزیت هایی که در بازار ارزدولتی بوجود آمد برای هر محصولی و با هر کیفیتی صف خریدی تشکیل داده بود. در نتیجه سودهای کلانی که حاصل عملکرد واحد ها نبود در اثر سفته بازی در بازار ارز دو نرخی موجب رانت های کلانی شد که مدیران این صنعت از آن به خوبی بهره می گرفتند. سودهایی که اصلاح ساختارهای مالی و نیروی انسانی و تکنولوژیک واحدها را به کلی به فراموشی سپرد.
فرهنگ تولید رقابتی و محصول درجه یک از بین جامعه کارگری در آن سال ها به علت نظارت شدید دولت بر قیمت کالاهای باکیفیت و عدم نظارت بر محصولات دست چندم به کلی از این واحدها رخت بر بست.
نابودی غول های نساجی، باستانی ترین صنعت کشور، زمانی ظهور کرد که دولت وقت، در سال های میانی دهه 70 ارز تک نرخی را در بازار تعیین کرد. مرزها باز شد، امکان مقایسه محصولات مشابه داخلی و خارجی بوجود آمد و رانت های حاصل از ارز دو نرخی سودها را به شدت کاهش دادند.
هر چند در دوران نابودی غول ها، واحدهای نیمه بزرگ توسط بخش خصوصی احداث و بالاتر از ظرفیت هایی که از بین می رفتند، کارخانه های جدید احداث شد اما این صنعت دیگر نتوانست همانند دیگر صنایع قد علم کند.
به گفته علی رضا حائری کمبود نقدینگی، حجم انبوه قاچاق، عدم توجه به مزیت های نسبی موجود در کشور در تامین مواد اولیه این صنعت(پنبه و پتروشیمی) از عمده دلایل ضعف صنعت مادر کشور است.
وجود مزیت های فراوان در کشور در تامین مواد اولیه مورد نیاز آن نظیر پنبه و پتروشیمی، ارزش افزوده بسیار بالا نسبت به صنایع همتراز(در حد حتی 100 برابر) و نسبت سرمایه به نیروی کار پایین(20 تا 30 میلیون تومان به ازای هر شغل در مقابل 145 میلیون تومان صنایع دیگر) از جمله شاخص هایی است که توجه به این صنعت را همچنان در دل مسوولان و فعالان صنعت زنده نگه داشته است.
برندساز هستیم، نیستیم!
بسیاری از فعالان صنعتی نداشتن چندین برند معتبر در بازارهای بین المللی را با داشتن 50 سال سابقه از جمله ضعف های این صنعت بر می شمرند. مدیرکل سابق دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت دراین باره معتقد است: ذائقه ایرانی برند را به عنوان دارایی نمی شناسد. خانه، زمین و مغازه تنها چیزی است ما از آن به عنوان دارایی ها می شناسیم. فرهنگ مصرف به سمت خرید کالاهای خارجی سوق پیدا کرده به طوریکه به جرات می توان گفت 40 درصد کالاهای خارجی این صنعت ساخت داخلند. برندسازی نیاز به برنامه ریزی و نگاه کیفیت مدار دارد که در بین تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد و تا اینها ایجاد نشود صنعت نساجی نمی تواند رقابت کند. با این حال دبیر انجمن صنایع نساجی ایران نظر دیگر دارد. علی رضا حائری می گوید: برندسازی نیاز به 20 سال زمان و هزینه بالا دارد.
وی می افزاید: ایجاد برند یعنی این که کالایی که تولید شده در مدت 20 سال بتواند نسبت به کالای مشابه گران تر فروخته شود. اما برخی نهادها همانند سازمان تعزیرات یا سازمان حمایت اجازه این کار را نمی دهند و گرنه اعتقاد به برند در داخل کشور وجود دارد. با اینحال تنها مانع در این راه، قیمت های دستوری است.
پول و ابزار دو نیاز یک نساج!
همانگونه که ذکر شد تامین مواد اولیه و منابع مالی برای سرمایه در گردش واحدهای نساجی از عمده ترین مشکلات این صنعت است که علاوه بر دبیر انجمن صنایع نساجی، مدیرکل سابق دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت نیز به آن اشاره می کند.
هر چند مدیر بزرگترین تشکل خصوصی این عرصه تزریق کلان پول از جانب دولت را راهکار برون رفت از مشکلات نقدینگی واحدهای نساجی می داند اما مهدی اسلام پناه توسعه سرمایه گذاری های ارزی را از طریق ایجاد منطقه ازاد صنعت نساجی، مدیریت تعرفه ای و روشن کردن فضای کسب و کار در این عرصه را به عنوان راهکارهای نجات صنعت ایران باستان بر می شمارد.
از طرف دیگر، دبیر انجمن صنایع نساجی ادعا دارد هیچ مشکلی در زمینه تامین ماشین آلات و تکنولوژی روز در کشور وجود ندارد.
درحالیکه از زمان تولد صنعت نساجی ارتباط با دنیای خارج همواره وجود داشته اما به نظر نمی رسد این ارتباط توانسته باشد دردی از صنعت نساجی داخلی را درمان کند. چه آنکه بعد از 50 سال از تاسیس برخی نمایندگی های برندهای خارجی در ایران هیچ گاه از دل این ارتباط ها انتقال تکنولوژی به داخل بیرون نیامد و همچنان به گفته علی رضا حائری جنبه بازرگانی بر تولید دراین کشور چربیده است. میانگین حدود 25 هزار مهندس نساجی در کشور همچنان با روش های قدیمی و دستگاه های مربوط به شاید یک دهه گذشته فعالیت می کنند. با وجود مشکلات عدیده ای که این صنعت در پایه های خود حس می کند اما این روزها بخش خصوصی و دولتی در کنار هم گردآمده اند تا استراتژی آینده این صنعت را با درس گرفتن از نیم قرن گذشته ترسیم کنند استراتژی که قرار است به زودی تدوین شود و چراغ راه صنعتگران صنعت باستانی ایران باشد.
داستان غم انگیز چادر
در حالیکه بنابر گفته فعالان صنعتی روزهای طلایی صنعت نساجی مربوط به دوران ارز دو نرخی در سال های جنگ بوده این بار نیز این صنعت این فرصت را دارد تا به گونه ای دیگر از ارز دو نرخی بازار بهترین بهره را بگیرد. قاچاق منسوجات یکی از عمده ترین مشکلات سرمایه گذاری کلان در حوزه نساجی شده و حاشیه سود و قدرت رقابت را از تولیدات داخل سلب کرده بود. اما این بار نوسان ارز به گفته علی رضا حائری برای نساجان فرصت ساز شده تا بازار این محصولات به سود تولید داخل سنگینی کند.
حرکت هایی در بین تولیدکنندگان داخلی برای پرکردن خلا تولید پارچه چادر مشکی صورت گرفت که به دلایلی که دبیر انجمن صنایع نساجی به اکراه از آن به عنوان «مافیای واردات چادر» نام می برد، نتوانستند موفقیتی در این زمینه کسب کنند. به گفته علی رضا حائری سودکلان ناشی از واردات پارچه چادر عمده ترین دلیل عدم توجه به تولید داخل این کالا است.
ایران مرینوس 20 سال پیش، مدت زمان زیادی روی رنگرزی الیاف و پلی‌استر کار کرد و در نهایت بخش تحقیق و توسعه این شرکت توانست مشکل رنگرزی را حل کند و این نتیجه آزمایش شد و جواب داد. سپس این شرکت، نسخه رنگ بدست آمده را به انجمن صنایع نساجی هدیه داد تا هر کسی خواست در تولید پارچه چادر مشکی از آن استفاده کند. حجم بالای قاچاق پارچه چادر مشکی به کشور باعث شد تا کسی برای تولید در این حوزه تمایلی نداشته باشد و به همین دلیل کار باز هم متوقف شد. حتی کارخانه کوچکی هم که در گلپایگان تولید داشت، متوقف شد، زیرا واردات بسیار ارزان تمام می‌شد و امکان رقابت با آن وجود نداشت.
سود کلان واردکنندگان
هر متر پارچه وارداتی قبل از تغییرات اخیر ارز، 80 سنت در بازار تهران فروخته می‌شد و بعد توزیع‌کنندگان آن‌را در قواره‌های شش متری 15 تا 30 هزار تومان می‌فروختند که این رقم به 50 تا 60 هزار تومان هم رسید که به این ترتیب فروش پارچه چادر مشکی در بازار ایران بسیار سودآور شد. در مجموع هیچ فشاری از کسی وجود نداشت که این محصول به تولید داخلی نرسد، بلکه شرایط بازار و رقابت مانع سرمایه‌گذاری در این حوزه شد و افراد خودشان عقب کشیدند.
آخرین وضعیت تولید داخل
عمده نیاز ایران به پارچه چادر مشکی از طریق واردات از کشورهای شرق آسیا به ویژه کره‌جنوبی، ژاپن و اندونزی تامین می‌شود. برآورد می‌شود که حداقل نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی 35 میلیون متر مربع باشد.
امسال، وزارت صنعت، معدن و تجارت سرمایه گذاری کلانی برای ایجاد تاسیسات زیربنایی و کارخانه های تولید چادر مشکی انجام داد و قرار است در سال های آینده با ورود آنها به فاز تولید نیاز به این کالا در بازار داخل تامین شود.[/undefined][/undefined][/undefined][/undefined]

امضای کاربر : >>>>>>>>>>>>گیل تکس
یکشنبه 27 اسفند 1391 - 10:42
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ
برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش صفحه نیست روی تازه سازی پاسخ ها کلیک کنید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :